Henry Ford spunea: “Calitatea înseamnă să faci lucrurile corect când nimeni nu se uită”. Calitatea nu este un rezultat întâmplător, aceasta trebuie planificată. Iar pentru planificarea avansată a calității produsului, metodologia APQP este unealta potrivită.
APQP-ul a fost dezvoltat în anii 1980 de o comisie formată din reprezentanții Ford, Chrysler și General Motors, iar de atunci companiile care au optat pentru implementarea acestui tool se bucură de beneficiile oferite. Printre cele mai importante beneficii se regăsește facilitarea comunicării între membrii echipei de proiect, dat fiind faptul că cele mai mari probleme din cadrul unui proiect vin dintr-o comunicare defectuoasă.
APQP-ul conține 5 faze importante: Planificarea proiectelor în funcție de vocea clientului (specificații); Proiectarea și dezvoltarea produsului (ex: design FMEA, Control plan prototip); Dezvoltarea procesului (ex: FMEA, Control plan preserie, MSA, Capabilități preliminare); Validarea produsului și procesului (PPAP); Feedback și acțiuni corective. Planificarea calității nu se termină odată cu validarea și instalarea procesului, ea este parte integrantă a tuturor proceselor de producție.
Implementarea cu succes a APQP-ului contribuie la creșterea satisfacției clientului, asigurarea necesarului de resurse în vederea îndeplinirii cerințelor clientului, identificarea din timp a potențialelor probleme înainte de apariția acestora, prevenirea apariției problemelor în cazul eventualelor schimbări în proiect, furnizarea de produse în cantitatea și la calitatea așteptată cu costuri minimale, precum și optimizarea eficacității proiectelor prin planificarea detaliată a procesului.